تحولات منطقه

داده‌های زنده رصد کشتی از منابع بین‌المللی نشان می‌دهد ترافیک کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز طی ۲۴ ساعت گذشته به شکل کم‌سابقه‌ای کاهش یافته و تنها حدود ۱۶ کشتی از این آبراه عبور کرده‌اند؛ رقمی که معادل حدود ۶ درصد میانگین روزانه است.

سقوط کم‌سابقه ترافیک دریایی در تنگه هرمز؛ عبور کشتی‌ها به حدود ۶ درصد میانگین عادی رسید
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به‌گزارش قدس آنلاین، بر اساس داده‌های زنده رصد کشتی از سایت‌های معتبر جهانی، عبور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز طی ۲۴ ساعت اخیر به شدت کاهش یافته و به سطوح بسیار پایینی رسیده است.

این وضعیت در ادامه تنش‌های نظامی، محاصره دریایی بنادر ایران توسط ایالات متحده و تصمیمات متناوب ایران برای کنترل یا بستن آبراه رخ داده است.

تعداد کشتی‌های عبوری در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۶ کشتی گزارش شده که تنها حدود ۶.۲ درصد از میانگین عادی روزانه(حدود ۱۳۰کشتی) را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر نیز تنها ۸ کشتی در حال عبور مشاهده می‌شود و throughput(حجم بار عبوری) به حدود ۱۴.۶٪ میانگین عادی(۱.۵ میلیون DWT در مقابل ۱۰.۳ میلیون DWT معمول) سقوط کرده است.

وضعیت آبراه از ۱۷ آوریل به عنوان «بسته»(CLOSED) اعلام شده و تحت تأثیر محاصره دریایی قرار دارد. داده‌های دیگر منابع مانند Kpler و LSEG نیز این روند را تأیید می‌کنند.

در روزهای اخیر، ترافیک گاهی به ۳ تا ۵ کشتی در روز یا حتی کمتر کاهش یافته و بسیاری از شناورها مجبور به تغییر مسیر یا بازگشت شده‌اند. برای مثال، در ۱۹ آوریل تنها ۳ کشتی(۱ inbound و ۲ outbound) عبور کردند که پایین‌ترین رقم در دوره جنگ و پس از اعلام آتش بس بوده است.

تنگه هرمز به عنوان حیاتی‌ترین کریدور انرژی جهان پیش از بحران فعلی روزانه شاهد عبور ۶۰ تا ۱۴۰ کشتی بود که بخش عمده‌ای از نفت خام جهان را حمل می‌کردند.

ایران بارها آبراه را به صورت موقت باز یا بسته اعلام کرده، اما ادامه محاصره و هشدارهای نظامی(از جمله تیراندازی به برخی شناورها) باعث شده اکثر مالکان کشتی از عبور خودداری کنند.

این کاهش شدید ترافیک قیمت‌های جهانی انرژی را تحت فشار قرار داده و هزینه‌های بیمه جنگ را به سطوح بالایی رسانده است. صدها کشتی نیز در آب‌های خلیج فارس متوقف مانده‌اند. بررسی داده‌های سایت‌هایی مانند MarineTraffic و VesselFinder نیز نشان‌دهنده ترافیک بسیار کم در منطقه هستند.

گفتنی است؛ تنش‌ها و درگیری‌های نظامی اخیر از زمانی شدت گرفت که ایالات متحده آمریکا و متحدانش به افزایش فشارهای سیاسی و نظامی بر ایران پرداختند. این شرایط به بحرانی جدی منجر شد که با حملات موشکی، تهدیدهای نظامی و محاصره دریایی همراه بود. پاسخ ایران به این تهدیدات، از جمله بستن موقت تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین واکنش‌های استراتژیک بود تا راهبرد فشار حداکثری آمریکا را مهار کند و نشان دهد که هرگونه اقدام خصمانه تبعات جدی برای امنیت کریدور انرژی جهانی و انتقال نفت خواهد داشت.

بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای عبور نفت خام جهان، به ایران امکان می‌دهد از نقطه قوت جغرافیایی خود بهره‌برداری و در مقابل فشارهای خارجی ایستادگی کند. این اقدام که در شرایط جنگ و تشدید تحریم‌ها صورت گرفته، عملاً امنیت و جریان انرژی جهانی را تحت تأثیر قرار داده و به عنوان ابزاری مهم در منازعات منطقه‌ای به کار گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha